Wednesday, December 28, 2011

Blogging phenomena


Harini nak tulis in BM. Saya baru baca satu entry dari blog Abg Stalker. Best entry dia, exactly apa yang saya fikir sejak kebelakangan ni. 

Actually ini adalah apa yang saya nak comment di entry beliau, tapi half way through writing saya fikir mak aih panjang nya dah boleh buat satu entry, so at the end saya delete dan terus buat satu entry di blog sendiri.=P

Saya start blogging dari tahun 2005 masa tu di Friendster Blog. Lepas tu rasa segan sebab everytime update dia keluar di homepage Friendster and semua orang boleh baca. Then saya delete and jumpa Blogger. So saya buat blog ni tahun 2006. Saya memang suka menulis. Masa darjah 6 saya tulis dua novel  fiction and masa  tingkatan 2 satu novel remaja. Tapi tak sempat habis sebab peer pressure.haha.

Masa saya start blogging, orang yang ada blog tak ramai macam harini. masa tu semua orang tulis sebab suka-suka. Blog ni macam online diary, yang baca and comment is kawan-kawan sendiri yang ada blog jugak. Segan kalau orang yang tak kenal baca atau nak bagi link sebab takut kalau kalau lecturer ke family terjumpa blog. Blog is used for individual purpose. Saya belum kenal mana-mana blogger terkenal masa tu.

Start tahun 2008/2009 macamtu lepas cik Hanis zulikha habis Malaysian Dreamgirl, saya ikut blog beliau dan start dari blog beliau baru saya perasan rupanya blogging da jadi something big. Lepas tu baru saya  saya sedar ada benda follower ni and start tahun ni baru saya tahu fungsi Nuffnang. Patutlah saya pelik kenapa ada some blog suruh klik-klik lah apa. Bila saya tau semua tu, saya pun jadi terikut. Caught with the hype. Saya wonder macamana banyak blog yang follower beribu-ribu tapi apa yang ditulis was not that interesting. And some blog which I found very interesting, tak banyak pun orang follow. Then baru lah saya figure out trend blogwalking, singgah menyinggah, tinggal link, suruh org follow balik etc.

Saya pun ikut add Nuffnang widget dekat blog ni dan saya pun start fikir macamana nak dapatkan follower. So saya pun start blogwalking dan tinggalkan comment. Tapi lepas tu saya terfikir balik, tujuan asal saya buat blog sebab saya suka menulis, bukan nak cari follower. Kalau dulu saya tulis blog apa yang saya rasa nak tulis, start tahun ni kalau saya nak buat entry mesti saya fikir pasal apa yang boleh tarik orang, macamana nak tambah follower. Kadang-kadang saya rasa tak best, I missed the time when I blog just because I want to write something in my head.

Tapi saya rasa blogwalking dan tinggal comment ni perlu juga sebab kalau kita tak promote our blog at the first place pembaca takkan datang dengan sendirinya. Tapi not to the point pergi random blog tak baca pun the entry or anything tapi tinggal message cakap dah follow and suruh follow balik. One of the reason kenapa saya buang chatbox dulu.

Saya akan pergi blogwalking dan comment di entry yang saya rasa best dan rasa nak comment dan saya akan follow kalau blog tu memang best atau ada certain things about that blog that I like. Saya tak follow semata-mata nak suruh orang follow balik. Saya perasan benda ni bila satu hari follower saya ada 8 tapi esoknya ada 5. Mungkin bila saya tak follow diorang diorang unfollow saya balik. Hehe. 

Tapi yang part buat contest tu memang sampai sekarang saya tak faham-faham. haha. memang saya ni lambat pickup. 

Kesimpulannya, entry Abg Stalker memang dah buka mata saya, sebelum ni terfikir jugak tapi bila baca entry tu saya jadi lagi sure. Saya anggap blog macam my personal space, saya tulis tentang apa yang saya suka, decorate ikut citarasa saya. I hope I will not change by writing things that are not me just for the sake to get followers or anything.

I'm not saying that this blogging trend is bad, it's not bad at all. Bila fikir balik, trend blogging dan cari follower ni buat orang jadi lebih peka dengan isu semasa dan research tentang banyak perkara menarik to write in their blog, so in a way they gain knowledge from what they write and then they share it to other people. It's totally a good thing after all. Plus, it's a new way to connect with other people from across the country. Tapi bagi yang selalu interact dengan each other la, yang selalu berbalas-balas kunjungan ke blog masing-masing. Kalau yang memang totally nak kumpul follower je, I don't think that's the case lah.=P

But it's not why I create my blog in the first place, it's not my intention, and I hope I stick to why I start it in the first place. To those to come to my blog, don't feel obligated to follow or comment. Sebab minat orang tak sama. What I write doesn't particularly meet your interest and vice versa. Do it only if you like it. I really don't mind. But if people like what I write then I'll be very much appreciate it. (^_^)



P/S: Panjangnya. Buat semak blog je entry panjang-panjang nih. =.=

8 comments:

Sofea said...

Pendapat Alkisah tentang blogging:
1- share knowledges/experiences/info-lain orang ada pendapat masing masing

2- Database/ memory for Alkisah.. kadang2 kita happy/duka mesti nak store something supaya nanti kita baca, kita teringat balik.. cth anak alkisah boleh baca entri2 alkisah masa bujang,kawen dan dah ada anak.. ermm nice bukan

3- side income.. haha selepas 3 tahun berblogging.. jgn berharap berjuta.. at least something than nothing

Nadira R said...

Haha..betul2.that's why I said, it's not a bad thing.

Cuma sometimes I felt guilty because I was too caught up with getting people to like my blog than what I really like in my blog.

Haha..and very cute bagi anak2 baca.kalau zaman dulu parents simpan album, zaman akan datang diorang baca blog je senang.:P

Mr.Superman said...

tq so much dya. :)ada juga yg menghargai.

abg blogging bkn nk femes,nk cari duit lebih atau pun kejar follower beriban.cuma kepuasan menulis segala apa yg ada dlm otak ni,yg kita nmpk dgn mata kasar tp x mampu nk bersuara atau saling nasihat menasihati.mgkn x ada org baca,sbb kita x femes xkn ada org dtg melimpah2 view blog kita.tp kita bole tarik pembaca dgn blogwalking.bkn nk srh org dtg blog kita je,tp at the same time kita pun dpt ilmu baca dr hasil penulisan org.biar entri nampak mcm merepek merapu,tp ada keunikan dan logik dlm gurauan. :)

abg ada 1 lg entri merapu dlu2 pny,bole check it out klu dya sudi:

http://coretanakhir.blogspot.com/2011/09/suka-hati-kau-la.html

Nadira R said...

yekan..kepuasan menulis..betul2..saya sokong..hehe..okey saya dah bookmark post tu..nt saya tengok.sekarang kena study esok ada test..hehe:P thanks for sharing ye..:)

eva said...

haha dulu byk sgt blog.. sampai 2-3.. tp blog dulu emo ntah apa2.. tak pandai nak bw blog org.. tau type jer.. tak brapa sgt nak tau hal sapa2.. skrg blog melambak2.. setiap blogger ada crita tersendiri.. nak follow ke tak.. depends dgn empunya blogger ekot apa tujuan dia blogkan..

tp sampai skrg masih lagi 2-3 fikir nak tutup blog.. ntahlah.. sbb blog sy tu mcm syok sendiri kot..

Nadira R said...

eh jangan tutupppp..blog kita, biar la kita nak syok sendiri ke ape..hahaha..kalau org nak follow follow lah..taknak follow biarla..bak kata abg stalker..'kepuasan menulis'..our blog is just oour own way to express ourselves betul tak..:P

eva said...

ahahhaahha!! klakar part "syok sendiri tu" hahaha.. setuju2! ehheh ;D

biasalah kdg2 kata2 org boleh menjatuhkan kita, macam mak anon bpk anon aka anonymous tu haa... sbb tu kene ada pendirian tetap dlm blog.. haishhh..

Mr.Superman said...

thanks nadira. :) gudluck test.ingat abg stalker confirm score :P

 

dyazStuffs Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare